dinsdag 6 mei 2014

In vrijheid zwanger zijn en bevallen

Gisteren was het bevrijdingsdag. In vrijheid leven betekent ook in vrijheid zwanger zijn en bevallen. Als zwangere heb je o.a. te maken met vrouwenrechten en patiëntenrechten, maar bovenal: mensenrechten! Wij vroegen moeders: wat is voor jou in vrijheid zwanger zijn, wat betekent voor jou in vrijheid bevallen? 

In vrijheid zwanger zijn is...
In vrijheid zwanger zijn is genieten.
In vrijheid zwanger zijn is genieten van het wonder van het leven.
In vrijheid zwanger zijn is luisteren naar de binnenkant, in plaats van de buitenwereld.
In vrijheid zwanger zijn is de zwangerschap mogen doorlopen zoals jij, de zwangere, dat wil.
In vrijheid zwanger zijn betekent zwanger zijn met zorg die mij omringt zodat het beschikbaar is als ik het nodig heb, maar pas op dat moment wordt ingezet, en niet voor de zekerheid.
In vrijheid zwanger zijn betekent dat zwanger zijn niet als een medische aandoening wordt beschouwd, maar als iets natuurlijks en iets heel moois.
In vrijheid zwanger zijn betekent in je kracht kunnen staan.
In vrijheid zwanger zijn, is weten dat je zelf je eigen keuzes maakt.
In vrijheid zwanger zijn, betekent vrij zijn in mijn eigen keuze, op basis van eerlijke en objectieve informatie van de hulpverleners om mij heen, en vrij van angsten en overtuigen van de hulpverleners en van mijzelf.
In vrijheid zwanger zijn is eigen keuzes kunnen maken in hoe je de zorg en controles vormgeeft en wat je wel en niet wil.
In vrijheid zwanger zijn is niet bang gemaakt worden door uit te gaan van risico's, en complicaties, maar vertrouwen hebben in het vrouwenlijf en wat het kan.
In vrijheid zwanger zijn betekent eerlijke informatie krijgen om in alle vrijheid de keuzes rondom zwangerschap te maken die bij jou, je gezin en de situatie passen. 
In vrijheid zwanger zijn is zwangeren hoe ik zelf wil, zonder "maren".
In vrijheid zwanger zijn, is ook de keuze mogen maken een zwangerschap af te breken.
In vrijheid zwanger zijn, is het recht om zonder druk of pressie nee te zeggen tegen onderzoeken die ik niet wil.



In vrijheid bevallen betekent...
In vrijheid bevallen betekent zelf verantwoordelijk zijn.
In vrijheid bevallen is bevallen op de plek waar je je vrij voelt.
In vrijheid bevallen betekent eigen keuzes kunnen maken met betrekking tot thuis- of ziekenhuisbevalling.
In vrijheid bevallen is zelf de baas zijn, en de omgeving ten dienste van jou hebben. 
In vrijheid bevallen betekent bevallen op basis van vertrouwen. 
In vrijheid bevallen betekent op geen moment je zelfbeschikkingsrecht verliezen, niemand mag dat van je afnemen, onder geen enkele omstandigheid. 
In vrijheid bevallen betekent in vertrouwen, kracht en rust je eigen koers varen.
In vrijheid bevallen betekent dat ik kan en mag bevallen waar, met wie en wanneer mijn lichaam en mijn kindje eraan toe zijn en niet voor de zekerheid daar, met wie en wanneer een ander dat besluit. 
In vrijheid bevallen is dat de arts/verloskundige naar mij luistert, en niet strak het protocol volgt en met verklaringen aankomt. 
In vrijheid bevallen betekent dat vrouwen kunnen kiezen waar ze het liefste bevallen, omdat rust en vertrouwen nou eenmaal het belangrijkste zijn tijdens een bevalling.
In vrijheid bevallen betekent in je kracht kunnen staan. 
In vrijheid bevallen betekent alleen worden aangeraakt wanneer je hiermee instemt.
In vrijheid bevallen is vrij zijn in mijn eigen keuze, op basis van eerlijke en objectieve informatie van de hulpverleners om mij heen, en vrij van angsten en overtuigen van de hulpverleners en van mijzelf.
In vrijheid bevallen betekent bevallen zonder uitspraken als "je moet" of "je mag niet" en zonder emotionele pressie zoals de "dode-baby-kaart" of "AMK-kaart". 
In vrijheid bevallen is vertrouwen in fysiologie en al haar variaties, ook als het anders gaat dan volgens het boekje, aangezien geen vrouw hetzelfde is.
In vrijheid bevallen is respect krijgen van hulpverleners en die dus uitvoeren. 
In vrijheid bevallen betekent eerlijke informatie krijgen om in alle vrijheid de keuzes rondom geboorte te maken die bij jou, je gezin en de situatie passen. 
In vrijheid bevallen is mijn baby op een wereld zetten waarvoor ik geen angst heb, en die ik hem/haar met alle liefde en plezier gun te ontdekken. 
In vrijheid bevallen is af te meten aan het ontzag dat er is voor de vermogens van de vrouw zelf. Hoe meer we aan de wetenschap of de techniek toeschrijven, hoe beperkter die vrijheid - en hoe armer de wereld. 
In vrijheid bevallen betekent bevallen hoe en met wie ik zelf wil, zonder "maren".
In vrijheid bevallen betekent dat je me niet dwingt in bed te blijven liggen als ik dat zelf niet wil. 
In vrijheid bevallen betekent dat ik ook bij een medische indicatie in mijn eigen gekozen houding of in bad kan bevallen. 
In vrijheid bevallen betekent dat je mijn toestemming vraagt voor je me wilt verdoven of een knip wilt zetten.
In vrijheid bevallen betekent dat mijn nee écht nee is, altijd, ook als je NU een knip wilt zetten of een keizersnee wilt doen. 
In vrijheid bevallen betekent dat ik ervoor mag kiezen met een medische indicatie thuis te bevallen, ook als jij als zorgverlener mijn keus niet begrijpt.
In vrijheid bevallen betekent dat je me respectvol behandeld, en niet tegen me schreeuwt als ik niet pers op de manier zoals jij dat wenst.


Alexandra, Aziema, Caroline, Céline, Cristel, Irene, Jessica, Jolanda, Joop, Laura, Magdeleen, Maria Anna, Mirjam, Natalie, Rebekka, San, Simone, Suzanne, Teddy

Kon jij in vrijheid zwanger zijn en bevallen? Werden jouw rechten geschonden tijdens je zwangerschap en bevalling? Laat het ons weten en mail naar actie@geboortebeweging.nl
Teken de petitie 'Geef de zwangere een stem in de geboortezorg': http://petities.nl/petitie/geef-de-zwangere-een-stem-in-de-geboortezorg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten